Mark Harwig (32) is vrachtwagenchauffeur bij Rutgers Milieu. Omdat hij Asperger heeft, is communiceren voor hem wat moeilijker. Maar Mark is goed in zijn vak. En de appel valt niet ver van de boom, want ook zijn vader was chauffeur. Markt houdt van autorijden. Achter het stuur is hij in zijn element. Op die plek heeft hij het overzicht, komt tot rust en maakt 3 tot soms wel 6 ritten per dag.

 “Achter het stuur in de vrachtwagen ben ik op mijn plek”

Mark Harwig

(Vrachtwagenchauffeur bij Rutgers Milieu)

Mark Harwig werkt sinds 2010 als vrachtwagenchauffeur bij Rutgers Milieu. Dit bedrijf in Doetinchem heeft drie specialismen. De eerste is afvalmanagement, oftewel bedrijven adviseren wat de beste manier is om hun afval te verwerken.

De tweede tak is het inzamelen en vermalen van kunststof afval tot bruikbare grondstoffen. Derde specialisme is het inzamelen en verwerken van afgekeurde brandblussers. Ook deze worden gerecycled. Bij Rutgers werken zo’n 15 mensen.

Chauffeursdiploma zelf betaald
Voor Mark was het van jongs af aan duidelijk; hij wilde vrachtwagenchauffeur worden. Net als zijn vader. Mark: “Als kleine jongen ben ik een paar keer met mijn pa meegeweest en toen wist ik al: dit wil ik later ook.” Naar school gaan was niet zo zijn ding, de mavo maakte hij niet af. Toch is Mark een doorzetter. Omdat hij per se als chauffeur aan het werk wilde, betaalde hij zijn chauffeursdiploma helemaal uit eigen zak.

Uitzendbaantjes
Via het uitzendbureau had hij diverse baantjes als (internationaal) chauffeur. Die ritten naar het buitenland maakte hij graag, maar vergden toch te veel van hem. “De lange ritten en de onregelmatige werktijden kon ik niet goed aan. Dat is wel jammer, want dat zijn de mooiste ritten. Maar door het een tijdje vol te houden, heb ik wel veel werkervaring opgedaan.” Zoals bij afvalwerker Sita. De overstap naar Rutgers Milieu via een bemiddelingsbureau was een betere match. “Het werk is overzichtelijker en dat geeft rust in mijn hoofd.”

Iedere ochtend vroeg op
Mark gaat iedere dag vroeg uit de veren. Omdat hij in Nijkerk woont, moet hij voor zijn werk 1 uur heen en 1 uur terugrijden. Hieruit blijkt dat hij een echte volhouder is. “Ja, ik zit ’s morgens vroeg om 6.00 uur al in de auto. Maar dat heb ik ervoor over. Die reistijd maakt het best pittig, daarom ben ik ook een half jaar weggeweest. Maar die andere baan beviel toch niet. Gelukkig mocht ik terugkomen bij Rutgers, daar ben ik nog steeds blij om. Hier voel ik me op mijn gemak.”

Fijne collega’s
Bij Rutgers maakt Mark soms wel 6 ritten op een dag. “Ik rijd dan in een containerauto en haal bij bedrijven in de regio containers op. Zo maak ik veel rijuren, maar ga tussendoor steeds terug om de containers te lossen. Dat is een prettig werkschema en zo heb ik tijd om een sigaretje te roken, een bak koffie te drinken en een praatje te maken met mijn collega’s. Zij kennen me en accepteren me zoals ik ben: een beetje afstandelijk, maar altijd gemotiveerd.”

Unieke Achterhoeker een kans geven?
Mensen zoals Mark verdienen een kans. Ze zijn extra gemotiveerd om aan de slag te gaan. Dus overweeg het aannemen van een Unieke Achterhoeker! Het Werkgeversservicepunt Achterhoek kijkt heel gericht naar de eisen die u stelt en zoekt daarbij een geschikte kandidaat. Wilt u meer weten? Neem gerust contact op met het Werkgeversservicepunt Achterhoek.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren