Hertog Karel van Gelre uitreiking

Hertog Karel van Gelre heeft in ruim vijf jaar een prima naam opgebouwd. Genieten staat centraal bij het veelzijdige en gastvrije horecabedrijf op de Winterswijkse Markt. Met goed eten en drinken en de juiste sfeer maakt het karaktervolle café-restaurant van Wenzel en Efie Spellbrink een flinke groei door.

Geweldig team

Er zijn meerdere oorzaken voor het succes. “Maar het personeel vormt het hart van een onderneming”, weet Wenzel uit ervaring. “We beschikken over een geweldig en evenwichtig team medewerkers. Dat helpt enorm.” De eigenaren zijn sociaal betrokken en hebben oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Vandaar dat we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt graag een kans bieden om hun talenten te ontdekken. Daar kunnen ze enorm van opbloeien. Op die manier zijn ze ook bedrijfsmatig van toegevoegde waarde.”

Nooit spijt

Hertog Karel van Gelre ging in het voorjaar van 2013 van start. Inmiddels is het horecabedrijf uitgebreid met eet- en drinkcafé Herberg de Lamme Hertog met een aparte ingang en een Bed & Breakfast boven het restaurant. Daarnaast verzorgt het de horeca in museum Villa Mondriaan. Wenzel Spellbrink, die altijd in de financiële wereld actief was, maakte in de nadagen van zijn carrière een enorme ommezwaai. Daarvan heeft hij nooit spijt gehad. “Al was het oorspronkelijke plan om een kleinschalige onderneming te gaan runnen. Daar is inmiddels geen sprake meer van. Gelukkig hebben we een uitstekende bedrijfsleider getroffen en ook de keukenbrigade bestaat uit vakmensen. Maar al onze medewerkers weten van wanten.”

Drijfveer

De teller van het aantal personeelsleden staat al boven de dertig krachten. Daarvan hebben er vijf een arbeidsbeperking. Voor Wenzel en Efie is dat geen enkel probleem, integendeel. “In ons gezin hebben we met dezelfde problematiek te maken gehad, we weten dus precies wat het betekent. Vandaar ook onze drijfveer. Het is van groot belang dat mensen op de juiste plek komen. Iedereen is anders, dus het gaat altijd om een specifieke benadering. Dat kost tijd en energie, maar dat vinden we geen enkel probleem, we doen het graag. Als het ook nog resultaat heeft, geeft dat de uitbaters van Hertog Karel van Gelre veel voldoening. Samen met Ellen Rouwhorst accountmanager van WerkgeversServicepunt Achterhoek wordt er op die manier maatwerk geleverd.

Echt helpen

“Met een goede begeleiding is er veel mogelijk. Goed luisteren, bijsturen en de juiste taken toebedelen. Dan kun je mensen echt helpen. Al werkt het niet altijd, er moet ook een klik zijn. Soms lukt het en soms lukt het niet. Daar moet je eerlijk over zijn.” Toch doet Wenzel een pleidooi richting andere werkgevers om het te proberen. “Het is erg fijn om te zien hoe mensen een persoonlijke groei doormaken en zo een invulling geven aan hun leven. Op die manier help je ze een mooie toekomst op te bouwen. Aan de andere kant zijn de risico’s zeer beperkt. Dat is niet het uitgangspunt maar wel een positieve bijkomstigheid. Met een proefplaatsing krijg je al een goede indruk van iemand en bij ziekte ondervind je als bedrijf geen financieel nadeel. Ik kan het collega’s alleen maar aanraden.”

Schildje

Vanwege de inspanningen die worden gedaan op de arbeidsmarkt kreeg Wenzel Spellbrink van Hertog Karel van Gelre het bijbehorende bordje van ‘Unieke Achterhoekers aan het werk’ uit handen van wethouder Wim Aalderink van de gemeente Winterswijk. De wethouder was vol lof. “Deze aanpak vergt veel geduld, daarvoor neem ik mijn petje af. Iedereen verdient een kans, maar die kans moet wel geboden worden. Dit bedrijf laat zien dat het kan, het is maatschappelijk erg betrokken, steekt zijn nek uit en is daarmee een voorbeeld voor anderen.”