Dusseldorp

Comfoor is voortaan officieel ambassadeur van de campagne Unieke Achterhoekers. Op de foto van links naar rechts: Heleen Helmers (jobcoach Laborijn), Jorik Huizinga (wethouder gemeente Doetinchem), Luciënne Kuijl (accountmanager WSPA), Daniëlle van der Wiel (operations manager Comfoor) en Peter-Paul van Leeuwen (directeur van Comfoor).

Comfoor levert naast oorstukjes een groot assortiment aan benodigdheden voor audiciens en werkt zo continu aan gehoorverbetering. Het bedrijf in Doetinchem bestaat 34 jaar en maakt nog steeds een flinke groei door. Voor de werkzaamheden worden ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ingezet. Dat gebeurt al vele jaren op structurele basis. “Dat komt omdat deze medewerkers vanwege hun unieke eigenschappen voor ons van toegevoegde waarde zijn”, verduidelijkt directeur Peter-Paul van Leeuwen.

Comfoor maakt hoogwaardige producten met een perfecte pasvorm. Dat doet de Doetinchemse onderneming samen met audiciens, specialisten en mensen die graag beter willen horen, de eindgebruikers. Het digitaal geproduceerde oorstukje op maat is een mooi voorbeeld van de innovatiekracht van Comfoor. Met Pluggerz biedt het zelfs gehoorbescherming voor iedereen en iedere situatie. Het gaat om standaard en op maat gemaakte oordoppen van hoge kwaliteit. De productie vindt plaats in Doetinchem. Een deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd door medewerkers die bij Comfoor zijn gedetacheerd via Laborijn. “Dat gebeurt al zeker acht jaar en daar zijn we heel tevreden over”, vertelt operations manager Daniëlle van der Wiel. “Op de assemblage kunnen we ze goed gebruiken voor bijvoorbeeld het fijne precisiewerk en een stuk eindcontrole.” Ook krijgen kandidaten via het WerkgeversServicepunt Achterhoek (WSPA) regelmatig een kans zich te bewijzen. Op die manier zijn er al medewerkers in vaste dienst getreden. “Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben beslist competenties en kunnen daardoor ook uitblinken. Je moet ze dan wel benutten waar ze sterk in zijn”, legt Peter-Paul van Leeuwen uit. “De sociale component vinden wij heel belangrijk. Er zijn mensen die door omstandigheden minder geluk hebben gehad in hun leven. Daar hebben we oog voor. Ons bedrijf moet een afspiegeling van de samenleving zijn. Daar hoort deze doelgroep zeker bij. Maar het moet natuurlijk ook bedrijfseconomisch verantwoord zijn. En dat is het zeker. Het zijn trouwe en productieve medewerkers. Ze horen er echt bij en voelen zich onderdeel van ons bedrijf.”

Wethouder Jorik Huizinga sprak zijn waardering uit voor de bedrijfsfilosofie van Comfoor. “Dit mooie bedrijf wil mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt binden door ze kansen te bieden. Dat is een zeer gewenste sociale keuze. Het is een gaaf voorbeeld van hoe zoiets in de praktijk heel positief uitpakt.” De directeur was in zijn nopjes met het ambassadeurschap voor ‘Unieke Achterhoekers aan het werk’. “We voelen ons vereerd. Aan de andere kant is het voor ons al heel normaal. Daarom nodigen we andere werkgevers graag uit om hier een kijkje te komen nemen. Ze kunnen dan zien wat het betekent en wat het oplevert.”