Dusseldorp

In het bijzijn van de medewerkers overhandigt wethouder Jorik Huizinga (rechts) het bordje ‘Unieke Achterhoekers aan het werk’ aan Mare Kramer van Psychologenpraktijk Kramer in Doetinchem.

Bij Psychologenpraktijk Kramer in Doetinchem traden een half jaar geleden twee medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. “Het bevalt erg goed”, vertelt Medi Teitink. “Ze hebben na een proefperiode een contract gekregen”, vult Mare Kramer aan. “Het geeft aan dat ze prima functioneren. We plaatsen ze niet in een hokje en zien ze als normale werknemers. Want dat zijn ze ook!”

Dat ze geen verschil maken bij Psychologenpraktijk Kramer werd duidelijk tijdens het fotomoment. Niet alleen de twee medewerkers, maar ook alle andere aanwezige personeelsleden werden op de plaat vastgelegd. “We vormen één team en deze nieuwe collega’s tellen volwaardig mee. Ze nemen geen aparte positie in”, zo benadrukte Mare Kramer. Ze kreeg van wethouder Jorik Huizinga van de gemeente Doetinchem naast lovende woorden het ambassadeurschap van de campagne ‘Unieke Achterhoekers aan het werk!’ uitgereikt, terwijl haar collega Medi Teitink een bos bloemen in ontvangst nam van Marjon Riefel, accountmanager van WerkgeversServicepunt Achterhoek. “Jullie bewandelen niet de makkelijkste weg en verdienen alle respect voor de manier waarop dat gebeurt. Ik word daar heel enthousiast van”, aldus de wethouder.

De praktijk toont het goede voorbeeld en mag zich voortaan ambassadeur van de campagne noemen. Een rol die Mare en Medi met verve willen vervullen. “Het was voor ons tot voor kort onbekend terrein, maar door de ervaringen die we hebben opgedaan zijn we erg positief geworden.” Kramer kwam vanwege de social return verplichting deze zomer in contact met het WerkgeversServicepunt Achterhoek. “Aanvankelijk weet je niet zo goed wat je te wachten staat en zie je het als een nieuwe papieren tijger, maar het valt allemaal erg mee. Het WerkgeversServicepunt Achterhoek biedt op alle fronten de helpende hand. En nu kunnen we zeggen dat het past het bij onze praktijk. We bieden graag kansen, staan open voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, houden rekening met ze en zien dat ze meerwaarde bieden.” Het op een zorgvuldige manier ondersteunen van de kandidaten, die een administratieve/secretariële functie vervullen, vraagt wel wat extra aandacht. Het is ‘learning by doing’ zoals Medi het omschrijft. De aanpak is gedegen te noemen met tal van begeleidingsmomenten om het proces in goede banen te leiden. “Wat kan iemand, daar ligt de focus. We proberen het eerst zo makkelijk mogelijk te maken met afgebakende taken en verantwoordelijkheden en het vooral rustig op te bouwen.” Dat werkt uitstekend, zo is de ervaring bij Kramer. “Voorop staat dat de medewerkers een leuke werkplek hebben en fijn functioneren. Dat is zeker het geval.”

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het WerkgeversServicepunt Achterhoek, tel. 088 3650400.