Dusseldorp

Van links naar rechts: John Verpoort adviseur inclusiviteit van Asito, Ellen Rouwhorst accountmanager WerkgeversServicepunt Achterhoek en Fred Klaassen, vestigingsmanager Achterhoek.

Asito verbindt. De facilitaire dienstverlener maakt die slogan ook echt waar. Men hecht er grote waarde aan inclusiviteit en diversiteit. “Je moet mensen in hun kracht zetten, dan is er zoveel mogelijk. Daar gaan we best ver in”, vertelt Fred Klaassen, vestigingsmanager Achterhoek van Asito.

Fred Klaassen en John Verpoort (adviseur inclusiviteit) van Asito hebben een missie. Ze willen mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt een toekomst geven. “Ik heb een hekel aan de term mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”, benadrukt Fred Klaassen. “We zijn allemaal collega’s. Dat onderstreep ik altijd. Iedereen kent zijn kwaliteiten en zijn beperkingen. Het is zaak daar op de juiste manier mee om te gaan. Daar zit de sleutel.” En dat doet Asito, landelijk maar zeker ook in de Achterhoek. Van de in totaal 295 medewerkers heeft ongeveer 20 procent een indicatie. Maar om te putten uit een kwetsbare doelgroep is geen enkel probleem voor het bedrijf. “Het gaat erom mensen te boeien en te binden”, legt John Verpoort uit. “Het levert veel op door je te verdiepen in een persoon. Luister naar hun wensen, laat ze vertellen wat ze graag willen en waar ze goed in zijn. Daar kun je met een gerichte begeleiding op voortborduren. En dan benut je de sterke kanten van de persoon. Dat is in ieders voordeel.” Verpoort en Klaassen vertellen met passie over hun ambities en drijfveren. De aanpak van Asito werkt. Er zijn legio succesverhalen waarbij zowel de medewerker, als de organisatie en de klant er profijt van hebben. “Maar het lukt niet altijd en er gaat ook wel eens wat mis. Dat is niet erg, want ook daar kun je van leren.” Meestal lonen de inspanningen wel. Over het algemeen zorgt het voor werkgeluk en loyale krachten. “Het is opvallend dat medewerkers die bij andere werkgevers niet slagen, in veel gevallen bij Asito wel op hun plek zijn”, is de ervaring van Ellen Rouwhorst, accountmanager van WerkgeversServicepunt Achterhoek (WSPA). “Ze doen er alles aan om de mensen te behouden. Er wordt zelfs rekening gehouden met de privésituatie.” Klaassen beaamt dat. “We kijken naar mogelijkheden. Want iedereen verdient een kans en hoort erbij.” De mens staat bij Asito centraal, er wordt gekeken naar meer dan het werk alleen. “Wat we kunnen doen, doen we om ze te helpen. Dat zorgt ervoor dat ze zich goed voelen. Je moet ze vertrouwen geven en in ze geloven. Dat werkt het beste.” Asito is als ambassadeur verbonden aan de campagne ‘Unieke Achterhoekers aan het werk’. Het gerenommeerde schoonmaakbedrijf zal deze rol ongetwijfeld met verve vervullen.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het WerkgeversServicepunt Achterhoek, tel. 088 3650400.